Hvis man kunne fremtrylle nogle reklameopslag, der hang på lygtepæle og i butiksvinduer i gamle dage, så ville man se, at der var sket en markant udvikling fra dengang til nu med reklamer!

Der sker jo en udvikling med de fleste ting, men udviklingen her har noget med vores forhold til reklamer og reklameartikler som helhed at gøre.

Dengang var det hele opslag med store tekstbidder og mindre plads til (tegnede) billeder.

Det føltes oftest som ekspertudtalelser sammen med en historie om produktet, og hvad det kunne hjælpe med til at gøre.

I dag har man højest et billede af produktet, et navn og måske et slogan.

Hvorfor er der sket den udvikling?

Folk gider ikke reklamer mere!

Det har blandt andet noget at gøre med, at afsenderne dengang af reklamer oftest var opfindere med videre, der reelt set gerne ville udbrede deres produkt til folket og gavne dem, hvorfor de forsøgte at sprede så meget information som muligt – og folk læste det!

Hvis man så blev rig og berømt på det i mellemtiden, så var det bare en bonus og en sidegevinst.

Nu om dage er det mere producenter, der gerne vil tjene penge på at sælge produkter, der måske har en tvivlsom baggrund, der udsender reklamerne.

Så for det første har vi mindre tiltro til reklamerne.

For det andet bliver vi bombarderet med reklamer på nettet, i den offentlige trafik, på TV og meget andet, så vores opmærksomhed er både blevet kortere at holde fast, og så gider vi dem ikke rigtig – hvorfor reklamerne virkelig skal fange os det rigtige sted, på den rette måde, og mens vi har det reelle behov.

Så hvis man ligger inde med reklameartikler, så skal man ikke stopfordre folk med dem, men kærligt lange dem over disken eller forsøge at udsende dem, hvor man har en stor idé om, at de kan ramme med det største udbytte.