Som indehaver af en lille eller en mellemstor virksomhed har du muligvis ikke ressourcerne til ansættelse af det helt store kontor personale. Men du bør prioriteret hjælp til regnskab. Det er nemlig meget vigtigt, at din virksomheds balancer er gennemskuelige og klare. Og her kan en bogførings medarbejder hjælpe dig

Skal jeg vælge en bogholder eller en revisor?

Hvis du går og spekulerer over, hvorvidt du skal vælge en bogholder eller en revisor, er du nok ikke helt på det rene med hvad forskellen er på en bogholder og en revisor og de opgaver, de hver især udfører. De færreste mindre virksomheder har brug for en revisor i det daglige – men har din virksomhed en del aktiviteter og dermed en masse bilag for udgifter og indtægter, som skal bogføres, er det en god idé at få assistance til bogføring.

Bogholderen, som er betegnelsen for en person med en regnskabs mæssig uddannelse, sørger for at bogføre disse bilag, og at virksomhedens balance og aktiver altid fremgår af det, der kaldes hovedbogen. I gamle dage var hovedbogen en rigtig bog, som bogholderen havde styr på. I den moderne, digitaliserede tidsalder er hovedbogen overgået til elektronisk format i form af smarte bogførings programmer, som den dygtige bogholder naturligvis mestrer.

Bogholderen sørger således for hen over året at holde styr på virksomhedens aktiviteter, og at hovedbogen er klargjort til revisoren, når det årlige regnskab og den tilhørende beretning skal udfærdiges. Hvis regnskabet sejler, kan revisoren ikke gøre dette på forsvarlig vis, og vil blive nødt til at anføre dette forhold i en anmærkning i beretningen. Dette kan have betydning for, om banken vil låne dig penge, da din likviditet og kreditværdighed således er uvis.

Find den bedste hjælp til bogføring online

Hvis du leder efter en dygtig regnskabskyndig, som på freelance basis kan hjælpe dig med bogføring i Silkeborg, kan du finde ham eller hende på kontorservicebureauet.dk